logo
امروز : دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۴
[ شناسه خبر : ۲۵۵۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
گزارش موج رسا از مشکلات بیمه کارگران ساختمانی؛

تامین اجتماعی استان زنجان حقوق کارگران را ضایع می‌کند/ بیمه، معضل همیشگی "کارگران ساختمانی"

تامین-اجتماعی-استان-زنجان-حقوق-کارگران-را-ضایع-می‌کند-بیمه،-معضل-همیشگی-"کارگران-ساختمانی"
بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی در صورت عدم پرداخت طی مدت 3 ماه از سوی تامین اجتماعی، جریمه و سپس لغو می‌شود و برقراری مجدد پرونده نیز دارای شرایط سخت و هزینه‌های زیادی است که این قشر آسیب‌پذیر را در شرایط کنونی با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

به گزارش موج رسا; کارگران ساختمانی، جزء اقشار آسیب‌پذیر و طبقه پایین جامعه هستند که با مشکلات زیادی مواجه هستند که نبود کار در فصل زمستان، موانع موجود در بیمه تامین اجتماعی، پایین بودن دستمزد و مسائل معیشتی از جمله مشکلات آن‌ها در جامعه به شمار می‌رود که به‌ویژه طی سال‌های اخیر و با افزایش تورم و سخت شدن وضعیت معیشتی جامعه دچار مشکلات زیادی شده‌اند.

تحت پوشش بیمه قرار گرفتن کارگران ساختمانی، فرآیند بسیار سختگیرانه‌ای دارد و باید از فیلترهای متعدد جهت عضویت در انجمن و پرداخت بیمه تامین اجتماعی عبور کنند اما پس از عضویت نیز یکی از مهمترین مشکلات این قشر، عدم توانایی مالی در پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی است چرا که به دلیل تعطیل بودن کارهای ساختمانی در فصول سرد سال و نبود کار برای کارگران، توانایی پرداخت حق بیمه را ندارند و تامین اجتماعی نیز به دنبال بهانه‌ای است تا ابتدا جریمه و سپس بیمه این افراد را قطع کند که در این صورت با مشکلات زیادی مواجه می‌شود و علاوه بر حذف از چتر بیمه تامین اجتماعی، وصل مجدد بیمه آن‌ها به سختی بوده و فرآیند بسیار دشوار و طولانی را باید طی کنند و این در حالی است که خود مسئولان نیز می‌دانند که فصل کاری عمرانی معمولاً در فصول سرد سال، تعطیل می‌شود و باید مهلت زیادی جهت پرداخت حق بیمه به کارگران اعطا کنند. ظاهراً مهلت تنفس برای پرداخت حق بیمه قبلاً 6 ماه بود که اخیراً به 3 ماه کاهش یافته و کارگران ساختمانی از این حیث در مشکل به سر می‌برند.

*‌تامین اجتماعی به جای افزایش نظارت‌ها، حقوق کارگر را ضایع می‌کند

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به جلسه دبیران اجرایی خانه کارگر استان‌ها طی یک ماه گذشته گفت: در جلسه مذکور بر روی این موضوع تاکید کردند با توجه به اینکه کارگران ساختمانی از اقشار طبقه پایین جامعه هستند نسبت به این موضوع، آسیب نبینند و هم طبق ماده 5 که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند، دوباره از این پوشش حذف نشوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه جریمه و قطع بیمه کارگران ساختمانی، یک خلاء است، اظهار داشت: خانه کارگر به عنوان یک تشکل فراگیر و موثر و بزرگ در کشور به این موضوع هم ورود پیدا کرده هر چند هر حوزه کارگری دارای ضعف‌هایی است که مشکلات کارگران ساختمانی نیز در ذیل این مشکلات قرار دارد و متاسفانه اعتنایی نمی‌کنند.

نجاری در ادامه، نقدی بر سازمان تامین اجتماعی داشت و گفت: تامین اجتماعی به جای افزایش نظارت‌ها، حقوق کارگر را قطع می‌کند تا کمبودهای دیگر را جبران کند و متاسفانه با عدد و رقم کار نمی‌کنند بلکه سلیقه‌ای کار می‌کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان ابراز کرد: حقوق‌های میلیونی را کارمندان تامین اجتماعی می‌گیرند اما دردسر و مصیبت را کارگران تحمل می‌کنند و کارمندی که به اعتبار حقوق کارگر و سهم بیمه کارفرما و کارگر در آنجا درآمد می‌کند متاسفانه کارشناسان تامین اجتماعی در بسیاری از موارد در کمیته‌های مشاغل سخت و زیان‌آور علیه جامعه کارگری رای می‌دهند و سختگیری می‌کنند و توجیه‌شان هم این است که در صورت رای مثبت، پرداختی‌های سازمان بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه این موارد، مشکلات بزرگی هستند که به‌صورت مفصل باید رایزنی و حل شوند، اظهار کرد: خانه کارگر به دبیران اجرایی استان‌ها تکلیف کرده بود که با مذاکراتی با نمایندگان مجلس داشته باشند تا مصوبه‌ای در حمایت از نیروی کارگران ساختمانی هم در رابطه با بیمه و هم بودجه‌های تخصیصی به تامین اجتماعی داشته باشند که تامین اجتماعی در ارائه خدمات به این قشر، کوتاهی نکند.

*‌ برقراری مجدد حق بیمه کارگران ساختمانی، شرایط سخت و هزینه زیادی دارد

رزاق محمدی، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه بخشنامه‌ها سراسری است و از تهران می‌آید، گفت: مدت تنفس پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی قبلاً 6 ماه بود اما بعدها به 3 ماه کاهش یافت.

وی اظهار داشت: هر کس بنا به دلایلی حق بیمه خود را به مدت 3 ماه واریز نکند به‌صورت جزئی جریمه می‌کنند که البته به این موضوع اعتراض کردیم چرا که متاسفانه در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه تامین اجتماعی را لغو می‌کنند و برقراری مجدد پرونده در بیمه تامین اجتماعی نیز مشکلات و گرفتاری‌های زیادی دارد و حتی کارگران باکمبود سهمیه در تامین اجتماعی مواجه می‌شوند.

محمدی خاطرنشان کرد: مسئولان تامین اجتماعی در پاسخ به اعتراض ما گفتند که دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و بیش از این نمی‌توانیم مهلت بدهیم.

وی افزود: تامین اجتماعی اعلام کرد که با این کار می‌خواهیم افرادی که به ناحق تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند را غربال کنیم در حالی که ما گفتیم شما با این کار، افراد محق را هم از لیست بیمه‌شدگان خارج می‌کنید.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان زنجان با اشاره به کم بودن کار عمرانی و ساختمانی در فصل زمستان و مشکلات کارگران در این فصل گفت: متاسفانه در صورت عدم توانایی کارگران در پرداخت حق بیمه، قرارداد آن‌ها لغو می‌شود و برقراری مجدد با انجمن و تحت پوشش بیمه نیز شرایط سخت و هزینه زیادی دارد.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر، پس از تشکیل پرونده و تایید از سوی انجمن نیز تامین اجتماعی می‌گوید که سهمیه بیمه ندارم و لذا کارگران با مشکل ماوجه می‌شوند.

محمدی اظهار داشت: پیگیری و مکاتبات زیادی با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی انجام شده اما متاسفانه تامین اجتماعی اعلام می‌کند که دولت 32 هزار میلیارد تومان از قِبَل بیمه کارگران ساختمانی به تامین اجتماعی بدهکار است و صندوق هم توان ادامه کار را ندارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بنا به دلایل واهی، بیمه کارگران بیچاره را حذف می‌کنند، خاطرنشان کرد: ما هم از این قضیه ناراحت هستیم و انتظار داریم این مشکل را به مدیران تامین اجتماعی انتقال دهید چرا که اگر واقعاً می‌خواهند قشر آسیب‌پذیر کارگران ساختمانی را بیمه کنند با این شرایط نمی‌شود بلکه باید حمایت کنند تا مشکلات این قشر حل شود.

همانطور که گفته شد، پیگیری‌های خبرنگار موج رسا از تامین اجتماعی استان زنجان بی‌نتیجه بود اما سرپرست وقت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمتر از 2 ماه قبل به خبرنگار موج رسا گفته بود: تامین اجتماعی نمی‌تواند بیمه کارگران ساختمانی را در این بازه زمانی به دلیل عدم اشتغال قطع کند.

*‌ تامین اجتماعی نمی‌تواند بیمه کارگران ساختمانی را در زمستان قطع کند

محمدرضا انصاری گفته بود: تامین اجتماعی نمی‌تواند بیمه کارگران ساختمانی که دارای پرونده و شاغل در این حرفه هستند را در این بازه زمانی به بهانه شاغل نبودن، قطع کند و اگر این اتفاق افتاده، یک کار اشتباه است.

وی در پاسخ به اینکه آیا تامین اجتماعی می‌تواند بیمه کارگران ساختمانی را در این بازه زمانی که کارگران ساختمانی به دلیل برودت هوا شاغل نیستند را قطع کند، اظهار کرده بود: اگر موردی وجود دارد که تامین اجتماعی در این فصل از سال، بیمه کارگران ساختمانی را به دلیل شاغل نبودن، قطع کرده جهت پیگیری به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان مراجعه کنند.

سرپرست وقت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه بخشی از بیمه کارگران ساختمانی را دولت پرداخت می‌کند، افزوده بود: کارگران ساختمانی، بیمه را خودشان واریز می‌کنند و این حق آن‌ها است که بیمه باشند و از مزایای آن استفاده کنند.

انصاری با بیان اینکه کارگران ساختمانی بر اساس صلاحیت حرفه‌ای که از فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند، محرز می‌شود که شاغل در صنعت ساختمان هستند و بیمه می‌شوند، ادامه داده بود، اگر در این بازه زمانی که هوا سرد است، بیمه کارگران ساختمانی به دلیل شاغل نبودن قطع شود، کارگران ساختمانی می‌توانند با مراجعه به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موضوع را پیگیری کنند.

با توجه به مطالب بالا مشخص می‌شود که کارگران ساختمانی به دلیل عدم اشتغال در فصل زمستان، توانایی پرداخت حق بیمه را ندارند و با جریمه م سپس لغو قرارداد و قطع بیمه مواجه می‌شوند که مشکلات بعدی را در پی دارد. امیدواریم مسئولان امر به این موضوع رسیدگی کرده و چاره‌اندیشی کنند تا اقشار طبقه پایین و آسیب‌پذیر جامعه که از مشکلات معیشتی ناشی از تورم و گرانی، رنج می‌برند حداقل از بیمه تامین اجتماعی خود محروم نشوند و بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

لازم به ذکر است مشکل قطعی بیمه کارگران ساختمانی را از مسئولان تامین اجتماعی استان زنجان جویا شدیم که متاسفانه حاضر به گفت‌وگو با موج رسا نشدند./ آ

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر